love

Tuesday, 14 August 2012

Ramadhan akan pergi datang pula syawal

Arini berkesempatan sekejap nk menaip blog swetory ni...hehe....ummppp pejam celik-pejam celik...Ramadhan dah nak tinggalkan kite tanpa kite sedar...0o0o0ohhh Ramadhan... >,< 
Miss u sangat-sangat....Akan ku menantimu datang pada tahun depan....arrrr rindu...rindu....
 

Ni puasa penuh x tuuu...??? hehe.....cerita mengenai nk sambut Syawal mesti ramai dh buat persiapan raya kan..beli baju rayeee...xpun baru nak shopping rayeee.....Ingat ye...Jangan Tabarruj dalam berpakaian bagi yang perempuan... ^__^ Alang-alang Tya text blog rini...Tya nk berpesan kt korang sume ni...

Nanti mase raya ambil la peluang beraya dengan debaik-baiknya,berkunjung sahabat-sahabat handai sanak-saudara, yang dah ada anak tu, bawak la anak-anak p lawat atuk nek depa, mak cik pakcik, sepupu dua pupu 3 pupu..kupu-kupu..hehe...segala pu la kan....bawak depa semua p tengok, mase kecik2 la ni la nk kene kenal saudara-mara.....Lawatla mereka sume yg masih hidup ni dengan penuh kemegahan, kegembiraan dan kemenangan..hehe...kan dah lame xjumpe bg yg dok jauh tuuu.... :D

Tahun ni korang ubahlah perpepsi raye skit, janganlah sambut dengan melodrama dan tangisan sedih, sebaliknye senyum dan gembira tapi jangan melampau sudahlah tau....hehe....cube korang baca kt bwh ni...

 Hari raya adalah hari membesarkan Allah dan bersyukur atas kurniaanNya. Kita bertakbir tanda kemenangan, bukan tanda kesedihan. Irama takbir ala melayu agak sedih. Jika kita dengar takbir yang dilaung di dunia Islam yang lain, khususnya di dunia Arab, kita akan tahu irama takbir mereka lebih bersemangat dan lebih mendekati perasaan kemenangan. 
Firman Allah:  “..dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur”. (Surah al-Baqarah: 185).
Ayat ini menjelaskan tentang kedatangan hari raya sebagai tanda syukur atas nikmat kurniaan Allah. Maka kita disuruh bertakbir membesarkan Allah pada hari raya. Ini semua menzahirkan kejayaan dan kegembiraan. Hari raya bukan hari untuk kite sume menzahirkan suasana sedih, sebaliknya hari raya menzahirkan suasana kekuatan, kegembiraan dan perpaduan umat Islam. 
Pekate bulan Syawal yg penuh barakah ni kite hidupkan lagi sunnah Rasulullah s.a.w

Salah satu daripada cara yang boleh dilakukan ialah dengan kembali menghidupkan sunnah Rasulullah s.a.w di hari raya yang bahagia..diantaranya .. 


1. Mandi Sunat Hari Raya Sebelum Mengerjakan Solat Hari Raya.
 Mandi yang disunnahkan oleh Rasulullah s.a.w adalah pada hari Jumaat , Hari Arafah , Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha.


2.Memakai Pakaian Baru .
 Memakai baju baru itu mestilah dengan penuh penghayatan bukan sekadar ingin menunjuk-nunjuk baju baru,cantik dan sedondon.Memakai baju baru juga perlu dilakukan penuh kesedaran betapa banyaknya nikmat yang Allah kurniakan kepada kita di hari mulia itu.


3.Makan Dahulu Sebelum Pergi Solat Hari Raya
daripada Anas r.a berkata :
" Biasanya Rasulullah s.a.w sebelum pergi solat Aidilfitri , terlebih dahulu baginda makan beberapa biji kurma " ( hadith Riwayat al- Bukhari , bab al'-Aid) 

4. Memperbanyakkan Takbir
firman Allah S.W.T
"Dan menyebut dengan lidah dan hatinya nama Tuhannya serta mengerjakan solat " (surah al-'Ala:15)
 5. Memberi Sedekah Kepada yang Memerlukan
Diceritakan daripada Anas,
Rasulullah s.a.w melakukan solat Aidilfitri dua rakaat,Beliau tidak solat sebelum atau selepasnya kemudian baginda pergi ke tempat perempuan bersama bilal.Baginda menyuruh mereka bersedekah.Maka mereka bersedekah.Ada yang menyedekahkan anting-anting dan ada pula yang menyedekahkan kalungnya (Hadith Riwayat al - Bukhari , bab al - 'Aid)


 6.Menghidupkan amalan ziarah menziarahi.
Amalan ini wajar diteruskan supaya saling kenal mengenali  diantara sanak saudara dan rakan taulan.Kalau amalan ini tidak dihidupkan kemungkinan besar sanak saudara tidak mengenali satu sama lain.lebih2 lagi pertalian darah yang jauh dan sering tidak berjumpa.



7.Masa Untuk Bermaafan 

Jangan ada rasa malu dan ego untuk meminta maaf dan hanya mengharapkan orang lain sahaja yang meminta maaf dengan kita


Begitu juga janganlah keras hati atau sombong untuk memberikan kemaafan kepada mereka yang memohon.Setiap orang pasti ada melakukan kesilapan dalam hidup termasuk diri kita sendiri.

8. Mengucapkan Selamat dan Mendoakan kebaikan Antara Satu Sama Lain.

Terutama  lafaz2 yang mengandungi pengertian semoga amalan puasa diterima Allah sebagaimana dilakukan pada zaman Rasullulah s.a.w
"Semoga Allah menerima ( amalan- amalan dan ibadat di bulan Ramadhan ) kami dan kamu"

Hati memang seronok bila Syawal nak datang mengunjung tiba....
Kesempatan ini juga Tya nk ucap Selamat Hari Raya Aidilfitri pada semua sahabat-sahabat yg dekat mahupun jauh di mate or alam maya.... ^___^ Maaf Zahir dan Batin ya... yang nak balik kampung tu, take care ya dan Ingatlah orang tersayang....... 

Kad ni khas untuk korang.... ^________^



>>>>>>To Ramadhan<<<<<<
 >,< 


ok....daaaa.....

2 comments:

Anonymous said...

Wa'alaikumsalam kakak.,wah cantik sangat2 kad dan perkongsian kakak.,pandai kakak buat..terima kasih kakak di atas perkongsian yang sangat menyentuh hati dan makna yang mendalam.,^_^

Misztya said...

same2 sayang ^_^

nICe Red!!